150 kilometer ver moet de elektrische Golf je met één – nu ja – tank elektriciteit je kunnen brengen. Daarvoor maakt hij gebruik van een reeks lithium-ion batterijen, die een plaats vinden in de bodem tussen de voorste zitplaatsen, en onder de achterbank. Hierdoor blijft de volledige koffer van 275 liter beschikbaar. Wel gaat het gewicht met een goede 300 kilogram omhoog, de keerzijde van de medaille.
115 pk of 69 pk
De batterijen leveren kracht aan een 115 pk krachtige elektromotor. Let wel, dat is een maximale piek. Om een lang rijbereik te garanderen, wordt het normale vermogen beperkt tot 69 pk. Wel beschikt hij continu over een flinke trekkracht (270 Nm).
In 11,8 seconden staat hij aan 100 km/u, de top is beperkt tot 135 km/u. Hij beschikt slechts over één, vaste versnelling, maar wel over diverse rijprogramma’s. ‘Comfort+’ is het krachtigste, met 115 pk. Maar dan slinkt het rijbereik snel. In ‘Normaal’ beschik je over 88 pk en een top van 115 km/u. ‘Range+’ gaat voor een maximaal rijbereik, met een vermogen van 69 pk en een top van 105 km/u. De airco wordt hier uitgeschakeld.
Zeilen
Het is mogelijk om tijdens het rijden de batterijen bij te laden via remenergierecuperatie. Dit kan in vier standen. Dat gaat van ‘D’, waarbij de auto met het gaspedaal los kan ‘zeilen’. Er treedt minimale remkracht op. In ‘D3’ wordt dan weer maximaal energie teruggewonnen via echte remkracht.
Hoe lang een laadbeurt duurt, is nog niet bekend. Ook over de prijs communiceert VW nog niet.