Om zijn CO2-uitstoot verder te beperken, kijkt Volkswagen verder dan de klassieke strikt mechanische evoluties. Andere elementen worden bekeken en onderzocht op hun invloed. Zo wil VW lichtere koetswerkpanelen en een intelligente airco. Ook duikt een nieuwe generatie van het start/stop-systeem op, dat de motor al uitschakelt van zodra de snelheid onder 7 km/u zakt. We konden enkele interessante vondsten bekijken bij VW, die we hieronder uitleggen.
Kracht én zuinigheid
TDI! Bij Volkswagen zijn die letters al even belangrijk als de naam VW. Het merk wil zowel uitpakken met kracht als met zuinigheid. Zo krijgt de VW Passat een 2.0 TDI onder de motorkap die 240 pk haalt. Maar de 2.0 TDI-versie waarbij je pas echt ogen trekt, is de 'milde hybride'. Die komt uit 272 pk en 500 Nm. VW haalt zo'n hoog vermogen dankzij een tweetraps turbovoeding en de hulp van een alternator/startmotor. Door dat laatste kan de TDI bij zware belasting een extra duwtje in de rug krijgen van die motor. Maar ook wordt het zo mogelijk om bij het vertragen de motor vaker stil te leggen. Idem kan hij zo ook sneller en zonder trillingen opnieuw worden opgestart om meteen 800 opm te bereiken. Deze viercilinder beschikt over variabele sturing en een inspuitdruk die boven 2.500 opm kan uitstijgen. VW belooft een bijzonder laag verbruik voor dit soort vermogen. Op de officiële verbruikstest zou hij een gemiddelde op laten tekenen van 5 l/100 km.
Tien versnellingen
Andere vernieuwing die we in Wolfsburg te zien kregen, is de DSG dubbele koppelingsbak met tien versnellingen. VW noemt deze DQ511, en je zal hem terugvinden bij de nieuwe 2.0 TDI met 272 pk. Op termijn vervangt hij alle zeventraps DSG-automaten. Volgens VW kan hij tot 550 Nm aan en zal hij het verbruik spectaculair doen dalen. In de wandelgangen fluistert men zelfs van verminderingen met 15 tot 20 procent.
Intelligente materialen
Maar VW heeft ook minder voor de hand liggende elementen onderzocht. Daaruit blijkt dat een lagere CO2-uitstoot wel eens tot meer comfort aan boord zou kunnen leiden. Zo zullen de komende VW's mogelijk een extra isolerende laag krijgen op het glazen dak. Volgens VW kan zo'n laag de opwarming en afkoeling van het interieur met 15 procent doen dalen. Waardoor de airco minder hoeft te worden ingeschakeld, wat zijn gevolgen heeft op het verbruik. Een ander idee van VW is een boordplank die is uitgerust met materialen die infraroodstraling terugkaatsen. De strijd tegen meer CO2 schuilt soms in kleine details...