De nieuwe VW Passat staat voor eind dit jaar in de boeken, dat hadden we u al eerder gemeld toen we de eerste spionagefoto’s te pakken kregen.
Maar blijkbaar heeft VW zijn plannen nog wat vervroegd, zo werd duidelijk toen het merk het doek lichtte over deze achtste generatie van de Passat. Want die is in Duitsland al vanaf volgende week te bestellen, aan een vanafprijs van 25.875 euro voor de berline en 25.950 euro voor de break (Variant).
Kleiner en lichter
De nieuwe Passat is 2 cm gekrompen in de lengte (4,76 meter), maar werd wel 1,2 cm breder (1,83 meter). Hij is ook 1,4 cm lager (1,45 meter). Wel steeg de wielbasis met bijna 8 cm, wat meer plaats aan de binnenkant geeft. De Passat maakt eveneens gebruik van het MQB-onderstel, een bouwproces dat VW ook voor de Golf gebruikt. Hierdoor verliest de Passat gemiddeld 85 kilogram ten opzichte van zijn voorganger. Die winst tel je uit aan de pomp.
VW laat enkele van zijn nieuwe motoren debuteren in de Passat. Zo is er de 2.0 TDI biturbo, met 240 pk en 500 Nm. Die komt standaard met 4Motion vierwielaandrijving en DSG. Andere dieselvarianten zijn de 2.0 TDI met 150 pk en eentje met 190 pk. De 150 pk wordt aangekondigd met een gemiddeld verbruik van 4,1 l/100 km, voor 108 gr/km CO2. Over de 1.6 TDI met 105 pk is voorlopig geen nieuws.
Hybride
Benzine dan, waar de kleinste TSI goed is voor 125 pk. Vervolgens biedt VW de 1.4 TSI met cilinderuitschakeling aan, met 150 pk. Die haalt 4,9 l/100 km (115 gr/km CO2). Vervolgens gaat het van 180 pk naar 220 pk en 280 pk. De TSI Plug-in hybride haalt 211 pk en kan 50 kilometer elektrisch rijden. Volgens VW zal hij even zuinig zijn als de E-Golf en haalt hij officieel 1?5 l/100 km en 35 gr/km CO2.
Het interieur op de foto straalt luxe en verfijning uit, al is het natuurlijk afwachten of zich dat ook vertaalt naar de basisversies. Wat nog? Oh ja, de koffer is nog 21 liter groter geworden. De berline kan zo 586 liter aan, de Variant van 650 liter (+47 liter) tot 1.780 liter. Hij kan voorwerpen tot 2,85 meter lang aan.