Zolang de kinderstoel in de auto blijft, is er niets aan de hand. Maar als hij moet worden verplaatst, begint het gesleur: naar de auto van mama, naar de auto van oma, naar de taxi, mee op het vliegtuig op reis (echt, heb ik reeds gedaan)… Lawrence Abele, designchef in het centrum van Volvo in Los Angeles, raakte het eveneen zat, en bedacht een oplossing.
5 kg
Een stevige kinderstoel voor kinderen tot vier jaar weegt al gauw tien kilogram. Een gewicht dat nog een stuk oploopt wanneer je voor een Isofixsysteem hebt gekozen. De stoel van Volvo weegt slechts vijf kilogram en past in een rugzak wanneer je hem niet gebruikt. Dankzij een geïntegreerde pomp, blaast hij in veertig seconden op. Via diezelfde pomp laat je ook de lucht weer weg. De veiligheidsgordels zijn geïntegreerd. En misschien is Volvo hier wat te ver gegaan, maar je kan via een smartphone op afstand een verbinding maken om hem al reeds bij te blazen tegen dat je aan de auto komt. Nou moe.
Militair materieel
Zoals steeds zou Volvo nooit zijn naam aan een dergelijk product hebben verbonden zonder eerst de veiligheid op de proef te stellen. Het opblaasbaar materieel kan dus niet lek slaan of ontploffen bij een schok. Volvo gebruikt een ‚drop stitch’ stof, die heel hoge druk aankan. De zeilindustrie maakt er veelvuldig gebruik van, een ook het leger had plannen om er opblaasbare vliegtuigen mee te maken. Opnieuw, nou moe.
De stoel is nog maar een prototype, maar het zou ons niet verbazen mocht je hem binnen afzienbare tijd gewoon uit de accessoirecatalogus van Volvo kunnen bestellen.