Volvo heeft zijn kleine modellen quasi klaar. De CMA concepts die het merk in Göteborg voorstelde, geven al een zeer getrouw voorproefje van wat de XC40 en vermoedelijk de S40 zullen worden. De XC40 komt al midden 2017 in productie in de Gentse Volvofabriek, de enige die modellen op het compacte CMA-platform zal bouwen.
Samen met Geely
Volvo is bijzonder fier dat het nog helemaal zelf zijn platform voor de opvolger van de huidige V40 mocht maken. “Hierdoor hebben we geen toegevingen moeten doen en kunnen we een echte premiumauto in deze klasse aanbieden”, zegt Volvo-CEO Hakan Samuelsson. Volvo ontwikkelde wel het platform samen met zijn Chinese eigenaar Geely, die er zelf modellen op zal baseren. “Hierdoor hebben we kosten kunnen delen en dus de kosten voor ons drukken.”
Spectaculair
Ze zien er alvast spectaculair uit, die nieuwe kleine Volvo’s. “Iedereen vroeg me of de kleine auto’s gewoon gekrompen versies van de 90-serie zouden worden”, zegt designbaas Thomas Ingenlath. “Dit is mijn antwoord.” De juiste afmetingen geeft Volvo nog niet vrij, maar zowel de concept 40.1 (de SUV) als de 40.2 (de sedan/hatchback) lijken groter dan het gemiddelde in de klasse. Het verschil tussen de XC40 en de huidige XC60 lijkt niet zo heel groot. Wel zie je een iets kleinere koffer.
Hybride en elektrisch
Volvo biedt de CMA
De nieuwe kleine Volvo’s krijgen de internetmogelijkheden van de grote, net als het infotainmentsysteem. Ook snufjes als semi-autonoom rijden tot 130 km/u zullen aanwezig zijn.