Polestar, dat waren tot nog toe de sportieve Volvo’s. Met de S60 en de V60 Polestar had het Zweedse performancemerk zich nog maar net goed op de kaart geplaatst als concurrent voor AMG, M of RS.
Overlap
Volvo, dat Polestar volledig in handen heeft, besliste nu om een nieuwe richting uit te gaan. Polestar zal als een merk op zichzelf optreden, en zich volledig toespitsen op sportieve elektrische auto’s. Dat hoeven geen Volvo’s te zijn, al is dat kans wel groot dat er een overlap is met Volvo’s eigen elektrische modellen, die er vanaf 2019 aan komen.
Designer wordt CEO
Nog opvallend nieuws: de nieuwe CEO van Polestar is Thomas Ingenlath. De Duitser was designchef bij Volvo, en verantwoordelijk voor de nieuwe 90-familie, de XC60 en binnenkort de XC40. Daarmee is het grootste deel van zijn werk bij Volvo eigenlijk afgerond. Hij wordt aan het hoofd van design opgevolgd door Robin Page, verantwoordelijk voor het interieurdesign bij Volvo. Volvo’s communicatiebaas Jonathan Goodman wordt de nieuwe COO (chief operating officer) bij Polestar.
Welke modellen Polestar zo zal maken, komen we pas dit najaar te weten. Hoe het verder zit met sportieve Volvo’s, is voorlopig niet bekend. Evenmin is duidelijk wat de gevolgen zijn van deze beslissing voor Volvo’s deelname aan het WTCC-kampioenschap.