Volvo produceerde in 2016 weliswaar iets minder auto’s in Gent dan het jaar daarvoor, maar sloot het jaar toch af met 18.000 auto’s meer dan oorspronkelijk gepland in Gent. De in Gent geproduceerde XC 60 blijft Volvo’s absolute verkoopstopper wereldwijd, terwijl de update van de V40 zijn verkoop ook een boost gaf. Beide modellen scoorden vlot boven 100.000 stuks vorig jaar.
A1
Audi assembleerde in Vorst dan weer 105.020 A1’s in zijn verschillende varianten (driedeurs, vijfdeurs en S1). Een aardig cijfer voor een model dat inmiddels aan zijn zesde levensjaar toe is en moet opboksen tegen kleppers als de Mini.
Minder Volvo’s en Audi’s
De kans is groot dat de komende jaren ons productiecijfer zal dalen. Dit jaar neemt Gent afscheid van de huidige XC 60, het nieuwe model zal in Zweden worden geassembleerd. Later in 2017 mag Gent de nieuwe XC 40 bouwen, maar het zal even duren voor die productie op volle toeren draait. In afwachting neemt Gent ook de productie van de V60 over – de S60 wordt al in Gent gebouwd – maar die is minder populair dan de XC 60. Eens de XC 40 op volle toeren draait en ook de nieuwe 40-reeks wordt ingevoerd, kan de Gentse fabriek opnieuw tegen volle capaciteit (270.000 wagens) produceren.
Q8
Bij Audi volgt ook een grote omschakeling dit jaar. Dan verhuist de A1 naar Spanje en mag Vorst de Q8 produceren. Die brengt dan wel veel prestige en (hybride) technologie naar ons land, maar in productiecijfers zal hij maar een fractie halen van de A1. Schrik dus niet op van lagere productiecijfers in 2017, die liggen in de lijn van de verwachtingen. Rechtstreeks stellen Volvo en Audi in ons land nog steeds 7.500 mensen tewerk.