Volvo start begin 2017 met een proefproject dat 100 autonoom rijdende Volvo’s in het verkeer brengt in Gotenburg. Families nemen zo deel aan het Drive Me project. De eerste XC 90 Drive Me is begin september afgewerkt, en hij ondergaat nu een hele testprocedure voor hij geleverd wordt.
Voor veiligheid
Volvo hoopt rond 2021 de technologie klaar te hebben om ze volledig te kunnen uitrollen. Alleen bestaat de kans dat Volvo dan wel klaar zal zijn met zijn autonoom rijdende auto, maar dat het wetgevende kader achterblijft. “Dat zou een zeer grote ontgoocheling zijn”, zegt Mertens. “Wij investeren zwaar in deze technologie omdat ze de veiligheid ten goede komt.”
Mertens: “We zijn zeer tevreden over de Zweedse overheid. We hebben een goed kader gekregen waarbinnen we onze technologie ‘in the field’ in Zweden kunnen testen en ontwikkelen.” Maar volgens hem is het anders gesteld met de Europese Commissie, die de wetgeving voor de Europese Unie moet vastleggen. “Het gaat bijzonder traag. Realistisch bekeken is het mogelijk dat de wetgeving niet klaar zal zijn op het moment dat onze technologie af is. Dat zou een ontgoocheling zijn.”
Eén verantwoordelijke
Bijkomende moeilijkheid: “Eigenlijk moeten we naar één standaard wereldwijd. Wanneer er verschillen zouden zijn tussen bijvoorbeeld de EU en de VS, dan wordt het bijzonder moeilijk om een systeem uit te werken. Wij zijn in elk geval vragende partij voor een duidelijk standpunt over wie verantwoordelijk is in de autonoom rijdende auto: de auto of de bestuurder. Maar niet een beetje van beide. Het zou geen slecht scenario zijn dat iemand het wetgevend kader vastlegt en dat alle anderen dat voorbeeld overnemen.”
De Europese Unie is nog volop bezig met de besprekingen van het kader rond autonoom rijden.