Volvo brengt twee nieuwe Polestar-modellen uit, en deze keer komen ze ook echt in de catalogus terecht. Het gaat om de Volvo S60 en de V60 Polestar. Straf gerief, bovendien.
Bloedlijn
Een break? Ja hoor, en daarmee knoopt Volvo opnieuw aan bij de traditie van de R-modellen. Met de 850 en de V70 heeft Volvo wel meer familiebreaks met een gemeen karakter gecommercialiseerd. In de jaren ’90 zette Volvo zelfs het prestigieuze Brits toerwagenkampioenschap BTCC op stelten door met een 850 break te starten.
Ingrijpende wijzigingen
Polestar is een bedrijf dat in 1996 op poten werd gezet. Het werkt nauw samen met Volvo om de competitiemodellen te ontwikkelen en te laten racen. Het bedrijf heeft de S60 en de V60 ingrijpend mogen wijzigen. Er is dus meer dan alleen een 3.0 zes-in-lijn met dikke turbo (350 pk en 500 Nm bij 2.800 opm). Ook de uitlaatlijn is helemaal specifiek voor deze modellen ontwikkeld in inox. Die vrijheid helpt hem aan betere prestaties, 0-100 in 4,9 seconden en een begrensde top van 250 km/u. Ten opzichte van een S60 R-design is de ophanging 80 procent stijver. De vering komt van bij Öhlins. Brembo mocht remmen leveren, met zes zuigers. De geventileerde schijven zijn vooraan 371 mm in diameter. De vier wielen kunnen vermogen krijgen dankzij een Haldexkoppeling. Ander stuur en gewijzigde stoelen geven hem een sportievere tint.
Maar niet voor ons
Het goede nieuws is dat dit de eerste Polestarmodellen zijn, en dat ze de voorbode zijn van een hele familie. Het slechte nieuws is dat we nog even op die Polestars zullen moeten wachten. Voorlopig lanceert Volvo hem in slechts enkele landen, waarbij Nederland. Niet bij ons dus, al laat Volvo meteen weten dat er nog meer landen staan aan te komen. Moeten we soms een petitie starten?