Nee, de S60 Cross Country is geen première voor het autosalon van Brussel. Volvo probeert vooral een nieuwe doorbraak in de Verenigde Staten te forceren, en houdt deze primeur dus voor het gelijktijdig met Brussel lopende Salon van Detroit.
Volvo bereidde het pad voor de S60 Cross Country voor met de gelijknamige V60. De berline neemt diens stoere wielkastverbreders over, wat hem een geheel eigen karakter geeft. Zeker omdat hij ook 2,5 cm meer veerweg heeft dan een gewone S60. Vierwielaandrijving hoort er natuurlijk ook bij, maar Volvo wil hem ook met alleen voorwielaandrijving commercialiseren om de prijs te drukken.
190 pk
Als eerste motor krijgt hij de D4 met 190 pk en voorwielaandrijving, terwijl de vierwielaandrijving voorbehouden is voor de D5 vijfcilinders. Hij komt met 18-duims velgen met een hoger profiel voor de banden. Dat kan in de stadsjungle ook handig zijn. De prijs is nog niet bekend op dit moment. Tegen juli moeten de eerste klanten hem in ontvangst kunnen nemen. Al is de vraag of een lagere prijs wel zal opwegen tegen de handiger koffer in een V60 Cross Country.
De S60 Cross Country zal overigens in de Gentse Volvofabriek worden geassembleerd. De productie start nog dit voorjaar.