Volvo stelde het systeem voor bij de onthulling van de V90 Cross Country, maar bouwt de ‘car to car’ communicatie ook in alle 90-modellen in vanaf het einde van 2016: S90, V90 en XC 90. Volvo is niet de eerste die auto’s met elkaar doet spreken. Mercedes heeft het al ingebouwd in de nieuwe E-klasse, maar activeert het systeem pas in de lente van 2017. Toyota heeft al sinds 2015 een communicatiesysteem waarmee Crowns met elkaar kunnen praten in Japan.
Volvo start het systeem nog eind dit jaar in Zweden en Noorwegen op, precies de landen waar het eerder experimenteerde. Samen met telecombedrijf Ericsson ontwikkelde het een procédé dat via een internetverbinding in de auto gegevens met een cloud deelt, die dan weer naar andere Volvo’s in de 90-reeks kunnen worden doorgestuurd.
IJzel en ander gevaar
Volvo laat in eerste instantie zijn 90-reeksen twee gegevens met elkaar delen. Op basis van de stuur, rem- en acceleratiesensoren kan de auto voelen of de weg plots glad geworden is, en zo een waarschuwing sturen naar de cloud. Die waarschuwing kan dan opduiken op het dashboard bij andere Volvo’s in de buurt.
De tweede functie is verbonden aan de alarmpinkers. Een chauffeur met pech of het slachtoffer van een ongeval kan zo laten weten dat hij zich op een slecht zichtbare plaats bevindt voor anderen. Via de cloud kunnen zo andere Volvobestuurders worden verwittigd.
“We hopen natuurlijk het systeem zo snel mogelijk te kunnen uitbreiden”, zegt Volvo’s technisch verantwoordelijke Peter Mertens. “Het systeem komt ook in de toekomstige Volvomodellen. Natuurlijk zal het pas echt vruchten afwerpen wanneer iedereen zo’n systeem gebruikt en alle auto’s met elkaar kunnen communiceren.”
Volvo plant nog andere toepassingen, maar wil nog niet in detail treden hierover.