Een S40, maar dan praktischer. Daarmee speelt Volvo nog een keer zijn klassieke waarden uit. Hoewel hij resoluut modieus oogt, ziet hij er ook uit alsof hij je actieve levensstijl aan kan, iets waar andere lifestyle sportbacks het lastiger mee hebben.
Volgens Volvo CEO Stefan Jacoby – die we binnenkort in Genève aan de tand mogen voelen – is de V40 het product van de ‘designed around you’-strategie. ‘Hij is de ultieme mix van design, veiligheid en veelzijdigheid’, aldus Jacoby.
De afmetingen geeft Volvo nog niet vrij, maar het is weinig waarschijnlijk dat hij ver zal afwijken van de 4,47 meter van de S40. Wel belooft de hatchback klep een betere toegang tot een ruimere koffer. Wat opvalt is de meer emotionele designtaal die Volvo hier hanteert, en die debuteerde in de S60. In vergelijking met de nieuwe lichting Volvo’s zijn het de Audi’s van vandaag die hun emoties beter verbergen. Dat is ook ooit omgekeerd geweest.
CO2 94 gram
Meer zelfs, Volvo belooft dat het onderstel een zelfde gretigheid aan de dag zal leggen. Het volledige motorenpallet houdt Volvo nog even voor zich, maar de aangekondigde diesel met 94 gr/km CO2
Volvo verwacht jaarlijks 90.000 stuks van de V40 te verkopen. De productie start in mei in Gent. Op prijzen moeten we nog even wachten. De V50 blijft overigens gewoon in de catalogus.