De V60 Plug-in Hybrid heeft de twijfelachtige eer de duurste Volvo in de huidige catalogus te zijn. En terwijl ook wij even naar adem moeten happen bij dit prijskaartje aan – laat ons wel wezen – een V60, toch valt er veel te zeggen voor dit ecomodel.
Hij heeft de titel ‘hybride’ gemeen met een Toyota Prius, maar daar stopt zowat elke vergelijking. Zo kan de V60 Plug-in Hybrid 50 km ver op de kracht van zijn batterijen, wat hem in de officiële verbruikscyclus een gemiddelde van 1,9 l/100 km oplevert (CO2: 49 gr/km).
Meer dan 1.000 km
Lithium ion accu’s voeden een 70 pk sterke elektrische motor die de achteras bedient. Vooraan steekt een klassieke 2.4 vijfcilinder diesel met 215 pk en 440 Nm koppel. In full power mode beschikt hij zo over 285 pk en haalt 100 in 6,2 seconden. Volledig elektrisch rijden kan dus ook, en hij beschikt nog een hybride modus waarin beide motoren samenwerken. Het rijbereik bedraagt zo meer dan 1.000 km. Opladen aan een gewoon stopcontact kan in 4,5 uur.
Volvo begint in de herfst van volgend jaar met de productie en verwacht dat de eerste 1.000 stuks tegen dan zijn uitverkocht, voornamelijk dan aan bedrijven die hem zullen leasen. In 2013 wil Volvo 4.000 tot 6.000 stuks produceren. Net zoals de Ford T, is de V60 Plug-in Hybrid uitsluitend in één kleur beschikbaar: Electric Silver.