De uiterlijke aanpassingen zijn minimaal: nieuwe lichtblokken vooraan, biarritz blauw op V70 en S80 en twilight brons op XC70 als nieuwe kleuren, led-richtingaanwijzers in de spiegels, een onuitgegeven driespaaks stuur en gewijzigde kleuren in het interieur.
Het Volvo Sensus infotainment systeem maakt zijn opwachting. Een hooggeplaatst 5- of 7-inch scherm bundelt de functies. De bediening verloopt via de centraal geplaatste ‘my car’ toets. Daarmee kunnen de verschillende veiligheidssystemen worden geconfigureerd. Het 7-inch scherm komt samen met de duurdere audio- en navigatiesystemen.
Bij de nieuwe veiligheidssystemen noteren we de komst van de actieve radar, die zelfs helemaal tot stilstand kan komen. Daarnaast is er de voetgangerssensor en de ‘city safety’ die voertuigen rond de auto scant en kan ingrijpen in het geval van een nakende botsing.
Diesel
Volvo heeft bovendien zijn 2.4 (D5) en 2.0 (D3) vijfcilinder turbodiesels verfijnd. De D5 springt nu van 205 pk/420 Nm naar 215 pk/440 Nm. Toch is hij in de handgeschakelde S80 met start/stop goed voor een officieel gemiddelde van 4,9 l/100 km (CO2: 129 gr/km).
De D3 blijft bij 163 pk/400 Nm, en haalt in dezelfde configuratie een identiek verbruik (en uitstoot) als de D5. De DRIVe-versies met de 1.6 turbodiesel zien het vermogen klimmen naar 115 pk, terwijl de CO2 op 119 gr/km blijft. Wel voldoet de motor nu aan de Euro5-uitstootnormen.