De Volvo V90 Cross Country is de opvolger van de V70 Cross Country, en de laatste telg in de nieuwe 90-familie. Hij is de vierde in de generatie van Cross Country breaks bij Volvo. “Een segment dat wij hebben vormgegeven”, zegt Volvo-CEO Hakan Samuelsson. “Dit is de auto voor de ruwe weersomstandigheden die je in Zweden kan aantreffen. Dit is wat velen bij ons verstaan onder ‘een echte Volvo’.”
Voor het modderbad
De Volvo V90 Cross Country wordt uitsluitend met vierwielaandrijving aangeboden. Hij ligt 6,5 centimeter hoger dan een V90. De spoorbreedte is ook licht toegenomen. Hij krijgt een geherprogrammeerd 4WD-programma dat hem moet toelaten om het veld in te duiken. Hill Descent Control is mee geïntegreerd. Volvo vroeg Pirelli een band te ontwikkelen die meer grip geeft. Onderhuids krijgt hij extra beschermstukken, terwijl de plastic stootranden rond de wielkasten intussen al gemeengoed zijn. Wie voor de optionele luchtvering gaat, kan de rijhoogte instellen.
Klassieke motoren
Volvo zet de V90 Cross Country in de markt aan een tarief vanaf 52.800 euro voor de handgeschakelde zesbak D4 diesel. Daarbij dient wel gezegd dat het meer luxueuze Momentum uitrustingsniveau hier al de basis vormt.
Volvo opteert voor het klassieke motorenpallet, met de 2.0 D4 diesel (190 pk, 400 Nm, 134 gr/km CO2) en de D5 (235 pk, 480 Nm, 139 gr/km CO2). Bij de benzines zijn er de 2.0 T5 (254 pk, 350 Nm, 169 gr/km CO2) en de T6 (320 pk, 400 Nm, 176 gr/km CO2). Of er een plug-in hybride T8 komt, heeft Volvo nog niet beslist.
Hij is beschikbaar vanaf maart 2017.