Dinsdag 26 augustus was de dag waarop Volvo eindelijk de nieuwe XC 90 aan de wereld liet zien. De eerste XC 90 zag het levenslicht in 2002. De opvolging liet lang op zich wachten, maar zo te zien is het wachten wel de moeite geweest.
Waardige opvolger
Uiterlijk neemt de nieuwe Volvo XC 90 de stijlkenmerken over die designbaas Thomas Ingenlath al had laten lekken in drie concept cars. Die gaven aan in welke richting Volvo wil evolueren. Daarbij speelt een vloeiend lijnenspel een grotere rol dan voorheen. Opmerkelijk: de XC 90 was reeds groot, maar hij groeit nog met 15 cm aan tot 4,95 meter. Het gewicht schommelt afhankelijk van de versie tussen 1.940 kg en 2.030 kg. Wat de designdetails betreft, moet u vooral oog hebben voor het grote radiatorrooster, de genereuze wielkasten en de lichtblokken vooraan die zijn opgefleurd met ‘de hamer van Thor’. Die hamer is uitgewerkt tot de dagrijlichten, in de vorm van witte diodes. Globaal blijft hij wel een profiel behouden dat sterk doet denken aan dat van de vorige XC 90. Sommigen zien er ook trekjes van een Q7, een X5 of een ML in. Maar daar mag u zelf over oordelen.
Zweedse cocon
Langs binnen biedt de Volvo XC 90 plaats aan maximaal zeven personen. We merkten er kwaliteitsmaterialen op. Dit is premium, en we waren onder de indruk van de tellerpartij, de pook van de automaat in kristal, de Bowers & Wilkins audio-installatie van 1.400 Watt en natuurlijk ook van het enorme aanraakscherm waarmee je door gps, airco en internet navigeert. En nog zovele andere functies.
Vooraan heeft er niemand over plaats te klagen. Maar ook achteraan zit je goed. Op de tweede zitrij vind je drie stoelen, die je elk kan verschuiven en de rugleuning verstellen. Dankzij de genereuze wielbasis van net geen 3 meter, zit je zelfs nog best comfortabel op de derde zitrij. Op voorwaarde dat de passagiers op de tweede rij hun stoel iets naar voor schuiven. Maar zelfs mensen tot 1,70 meter beschikken over voldoende hoofdruimte achteraan. Da’s knap.
De koffer zelf dan. Die is meer dan ruim. Je begint met 350 liter en dat volume kan aangroeien tot 1.830 liter. Je legt de stoelen in een handomdraai plat, om een vlakke laadvloer te bekomen.
Homogeen gamma
Volvo kiest uitsluitend voor 2.0 motorblokken om de nieuwe XC 90 voort te branden. Bij de benzines kan je zo kiezen uit een T5 (254 pk/350 Nm), een T6 (320 pk/420 Nm) en de T8 Twin Engine. Die laatste combineert het T6-blok met een elektrische motor met 80 pk. In totaal kan hij maximaal 400 pk en 640 Nm produceren. De hybride staat bovendien met een laag gemiddeld verbruik voorzien. Volvo rekent op zo’n 3 l/100 km. Indrukwekkend, vooral omdat je volgens Volvo tot 40 kilometer ver op louter de batterijkracht zal kunnen rijden. De D4 (190 pk/400 Nm) en D5 (225 pk/470 Nm) maken het dieselaanbod compleet. Alle versies krijgen een Geartronic achttraps automaat.
Nog meer veiligheid
Natuurlijk maakt Volvo van de gelegenheid gebruik om nieuwe veiligheidstechnologieën te introduceren. De XC 90 kan automatisch remmen op kruispunten om botsingen te vermijden met auto’s die reeds op het kruispunt zijn. Ook is er een systeem dat ongewenste uitstapjes naast de weg moet voorkomen. Daarnaast is er nog het City Safety systeem, dat de bestuurder waarschuwt voor andere auto’s, fietsers en voetgangers. Voor het eerst blijft dit systeem ook ’s nachts actief.
We mogen de XC 90 verwachten tegen januari 2015. De basisversie met D4 en voorwielaandrijving zal ongeveer 51.400 euro kosten. Voorwaar, dat is geen slecht nieuws. Goed, wanneer kunnen we hem testen?