Aan de verkoopcijfers te zien, had Volvo eigenlijk nog geen reden om de XC60 te vervangen. Het huidige in Gent geproduceerde model heeft net zijn beste januarimaand in jaren achter de rug in Europa, terwijl het vorig jaar zijn beste verkoopsjaar ooit beleefde. Voor het derde jaar op rij was hij de best verkopende mid-size SUV in Europa.
Langer en vooral breder
Maar met de nieuwe XC60 hoopt Volvo dat verhaal gewoon te verlengen. De nieuwe XC60 wordt vanaf april in Zweden geproduceerd, op het onderstel van de XC90. Hij groeit met 4,4 cm naar 4,68 meter in de lengte en wordt liefst 10 cm breder tot net geen 2 meter. Wel is hij 5,5 cm lager (1,65 meter). Volvo’s ambitie is om de grootste SUV in zijn klasse te hebben. De terreinambities zijn beperkt, met een bodemspeling die terugloopt van 23 naar 21 cm, maar dat moet wel een betere rijdynamiek op asfalt opleveren.
Hybride
Al van bij de lancering krijgt hij een hybride T8