Het is nu nog slechts een kwestie van weken vooraleer we de eerste foto’s van de opvolger van de ouwe trouwe XC90 onder ogen krijgen. We hebben intussen reeds het interieur gezien, we hebben al wat info gekregen over het uitzonderlijke aanraakscherm dat gebruik zal maken van het Android-besturingssysteem dat Google speciaal voor auto’s ontwikkelde. En nu weten we dus ook wat we onder de motorkap mogen verwachten.
190 pk tot 400 pk
Eerst en vooral zijn er de klassieke keuzes, voor u en ik dus, met viercilinders in diesel en benzine. De kleinste wordt de D4 met 190 pk en 400 Nm (5,0 l/100 km). Die kan in combinatie met een achttrapsautomaat worden besteld, maar dan heb je uitsluitend de keuze voor voorwielaandrijving met die D4. Vierwielaandrijving is er voor de D5 (225 pk, 470 Nm, 6,0 l/100 km). Bij de benzines is er sprake van een T5 (254 pk en 350 Nm) en een T6 (320 pk, 400 Nm). Hey, en waar blijven dan die 400 pk?
T8
Die 400 pk vind je in de XC90 T8, de hybride variant waarnaar Volvo refereert als de Twin Engine. Enerzijds is er de 2.0 turbo met compressor die de voorwielen aandrijft, naar analogie met de T6. De achterwielen krijgen hun power via een elektrische motor van 80 pk. In normale omstandigheden kiest deze T8 altijd voor een hybride aandrijving, maar hij moet ook 40 kilometer ver kunnen op alleen maar die elektrische motor.
Wanneer de bestuurder daar zin in heeft, kan hij beide vermogens samenduwen en heeft hij 400 pk en 640 Nm ter beschikking! Volvo geeft het gemiddeld verbruik nog niet vrij, maar belooft een gemiddelde verbruikscyclus met een equivalent van 60 gr/km. Kijk, er verschijnt opnieuw een glimlach op het gezicht van uw boekhouder.