Volgens Wirtschaftswoche bracht een toeleverancier - raden is niet zo moeilijk - toenmalig Europees commissaris voor Transport Antonio Tajani (Forza Italia) op de hoogte dat autofabrikanten er illegale praktijken op nahielden in de emissietests. Tajani, inmiddels vice-voorzitter van het Europees parlement, deed niets met die info. Het waren teleurgestelde EU-ambtenaren die de info lekten naar de Amerikaanse milieu-onderzoeksdienst ICCT. Verdere tests in de Verenigde Staten ontmaskerden uiteindelijk VW. Het verhaal werpt in elk geval een heel ander licht op de politici die moord en brand schreeuwden toen het schandaal aan het licht kwam.
CO2-schandaal treft 800.000 auto’s
Naast het schandaal rond de stikstofuitstoot bij VW’s dieselmotoren, deint ook de CO2-fraude bij benzinemotoren in de VW-groep uit. Intussen stelt VW dat er zo’n 800.000 wagens betrokken kunnen zijn. Dat is bijna een verdubbeling. Naast de 1.4 met cilinderuitschakeling worden nu ook de 1.0 en 1.2 TSI-motoren genoemd, net als de 1.8 TFSI en zelfs de 2.0 TFSI uit Passat en Golf. Bij Seat zijn de 1.4 TDI’s, de 1.6 TDI en de 2.0 TDI betrokken, bij Audi de 1.4 TDI uit de A1. Opmerkelijk: de 2.0 TDI in de VW Passat wordt wel genoemd, die motor in de Audi A4 niet. Ook de 1.6 TDI van VW is genoemd.
20 miljard lenen
Om zich te wapenen tegen de financiële gevolgen, zoekt VW 20 miljard euro bij de banken. VW beschikt zelf over een ruime spaarpot, maar zoekt een financiële buffer. Volgens Barclays Bank zou VW wel eens tegen een rekening van 25 miljard euro kunnen aankijken tegen 2017, als gevolg van het schandaal. Onderaannemers verwachten dat ze onder zware druk zullen komen om hun prijzen aan te passen. In oktober zag de VW-groep zijn verkoop met 3,5 procent achteruit gaan.