Daarmee sluit VW dieselgate af, ironisch genoeg met een optie die het merk van bij het begin wilde doorvoeren. VW had eerst gehoopt in alle stilte de betrokken auto’s met sjoemelsoftware terug te kunnen kopen.
We zijn nu een hele public relationsramp later. Alleen al door de imagoschade is Volkswagen al zwaar gestraft voor zijn geknoei. In het eerste kwartaal van dit jaar verloor VW 5,7 % aan verkoop in de VS. Wereldwijd steeg de verkoop wel met 1%. Volkswagen heeft nu buiten de rechtbank een akkoord bereikt met de aanklager en dus met de Amerikaanse overheid. Het zal VW een miljard dollar kosten om getroffen klanten te compenseren, de software te vervangen of zelfs de auto over te kopen zo de klant hem niet langer wil.
Mitsubishi blaast de banden op
Volkswagen blijkt intussen niet de enige constructeur die gepakt wordt met geknoei. Bij Mitsubishi hebben ze de zaken iets eenvoudiger aangepakt. Om betere verbruiksresultaten te verkrijgen tijdens de brandstof- en emmissietests, heeft Mitsubishi de banden van zijn keicars (supercompacte stadswagens) in Japan bijzonder hard opgeblazen. Dat geeft minder rolweerstand. Het was Nissan dat had gemerkt dat er onregelmatigheden waren. Mitsubishi produceert een aantal keicars in opdracht van Nissan in Japan. In totaal zijn minstens 625.000 auto’s betrokken, een groot deel daarvan draagt een Nissanbadge. Mitsubishi heeft bekend en zich verontschuldigd, het aandeel op de beurs kelderde meteen met 15 procent.