Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: VW e-Golf – 50 procent meer rijbereik

VW heeft in Los Angeles ook de nieuwe editie van de elektrische Golf voorgesteld. Die e-Golf ziet zijn theoretisch rijbereik verdubbelen naar 300 kilometer.

Ook de E-Golf krijgt van VW een update, na de gewone Golf-modellen. Door een nieuwe, krachtiger lithium-ion batterijpack te gebruiken van 35,8 kWh wint de elektrische Golf aan rijbereik. Berekend volgens de theoretische normen is 300 kilometer haalbaar, volgens VW ligt in gewone omstandigheden en met de airco aan 200 kilometer binnen ieders mogelijkheden.

Gläserne Manufaktur

Maar niet alleen het rijbereik maakt een sprong vooruit. De elektrische motor ziet zijn vermogen klimmen naar 136 pk, wat 20 pk meer is dan voorheen. Het maximale koppel stijgt van 270 Nm naar 290 Nm. Hierdoor krijgen ook zijn prestaties een boost: 100 km/u haalt hij voortaan in 9,6 seconden, terwijl zijn topsnelheid nu 150 km/u bedraagt. Ook de laadtijden zijn verbeterd. Aan een snellader beschik je in een uurtje over een voor 80 procent gevulde batterij. Aan een gewone stekker heeft hij zes uur nodig voor een volledige laadbeurt. De prijs is nog niet bekend. Voor de productie heeft VW beslist om zijn ‘Gläserne Manufaktur’, de glazen fabriek waar het de Phaeton maakte, te heropenen in Dresden.

Meer winst maken

Inmiddels heeft VW ook in enkele stappen zijn nieuwe strategie naar buiten gebracht om de dieselgate-crisis te boven te komen. De slechte kant van de medaille is het schrappen van 30.000 jobs, waarvan 23.000 in Duitsland. Anderzijds heeft het merk nu zijn groeiplan tot 2025 gepresenteerd. Met minder jobs wil VW toch één van de grootste volumemerken blijven, zeker in elektrische auto’s. Tussen de lijnen valt te lezen dat VW de nummer 1-positie blijft ambiëren. Hoe dat te rijmen valt met minder jobs wordt nog boeiend om volgen.

Maar VW wil ook de winst opkrikken van het merk Volkswagen. Nu maakt Volkswagen 2 procent winst per verkochte auto, een lachwekkend cijfer. Dat wil de groep opkrikken naar 4 procent in 2020 en 6 procent in 2025. Ter vergelijking, Audi’s winstmarge is sinds kort door de sjoemelaffaire nog maar net onder 10 procent gedoken.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer