Hoewel hij pas nu min of meer begint te ontluiken in de echte wereld, is de elektrische auto al veel langer een studie-object voor heel wat constructeurs. Zelfs zij die volop inzetten op diesel vormen geen uitzondering. Al bij de eerste generatie van de VW Golf probeerde het merk hem al uit op batterijen.
27 pk
Daarvoor moeten we terug naar 1976, een moment waarop de wereld nog in volle oliecrisis verkeert en met de Golf GTI een nieuw soort toegankelijke sportwagen op de markt komt. Op dat moment experimenteert Volkswagen al met een elektrische Golf. Daarover is weinig bekend, maar met de beperkte gegevens kan je toch al zien welke afstand de elektrische auto in die 40 jaar heeft afgelegd.
Laten we er eerst nog eens aan herinneren dat een klassieke Golf I zo’n 800 tot 900 kilogram woog. Verwijder daar nu de kleine viercilinder benzinemotor uit, en bedenk in de plaats een koffer vol batterijen. In lood. De huidige e-Golf met zijn keurig weggewerkte lithium-ion-batterijen komt plots als een pluimpje voor de dag.
Onder de motor van deze oude elektro-Golf vinden we natuurlijk een elektrische motor… met een vermogen van 27 pk. Deze motor in combinatie met de batterijen maakten een topsnelheid van 80 km/u mogelijk, en lieten toe met een rustige rijstijl om 50 kilometer af te leggen. Hoe lang een laadbeurt duurde? Daarover bestaat geen duidelijkheid.
En nu?
Misschien is het wel in die laadtijd dat in 40 jaar de grootste vooruitgang is geboekt. Hoewel, de huidige e-Golf kan toch al uitpakken met 136 pk ook, en raakt goed 300 kilometer ver met zijn batterijlading. Die is groter maar toch compacter en beter in te delen. Op de snelweg haalt hij ook een top van 150 km/u. In 6 uren is hij opnieuw helemaal volgeladen. Het is op dit vlak dat we nog grote evoluties mogen verwachten, want voor het grote publiek blijkt de lange laadtijd nog een groot struikelblok om zelf een aanschaf van een elektrische wagen te overwegen.
In 40 jaar hebben we dus wel wat weg afgelegd. Maar is dat wel zo? Want eigenlijk mag je evengoed de vraag stellen: moesten de constructeurs niet de stekker uit de ontwikkeling van de elektrische auto hebben getrokken, kort na deze proefversies, hoe ver had de elektrische auto dan nu gestaan… en gereden?