Zoals bij alle Golfs zijn de uiterlijke wijzigingen bijzonder discreet. In het geval van de VW Golf GTI gaat het om details, zoals de rode toetsen op het radiatorrooster die het zoals VW het zelf aangeeft ‘als herkenningsbaken’ fungeren. Het rood vervangt dus chroom in het radiatorrooster, net als op de ‘winglets’ aan de binnenkant van de lichtblokken. Het rood komt ook terug in de configureerbare Active Info Display als contrasterende achtergrondkleur.
Achteraan zien we – wanneer we op onderzoek gaan – een nieuw bumperdesign. Makkelijker te spotten zijn de nieuwe achterlichtblokken, die voortaan standaard gebruik maken van led-technologie. Ook de uitlaten zijn gewijzigd.
+ 10
Maar het allerbelangrijkste natuurlijk: wat wijzigt er aan de mechaniek? Goed nieuws, Volkswagen heeft beslist om ook op dat vlak de Golf GTI een update te schenken. Hij baseert zich op de uitgaande GTI Performance en wint 10 pk om naar 230 stuks te springen.
Het minder goede gevoel is dat we in de vorige GTI al het gevoel hadden dat hij moeite had om zijn 220 pk vlot naar het wegdek over te brengen. Daarom hadden we een voorkeur voor de GTI Performance, niet omdat die meer vermogen had, maar omdat die vooraan over een sperdifferentieel dat dit probleem efficiënt oploste. We hebben nu al het gevoel dat we enorme fans zullen worden van de nieuwe GTI Performance, die 15 pk wint en naar 245 pk evolueert. We wachten nu op de eerste testritten om die indrukken na te gaan.