Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: VW Golf GTI Clubsport S – Een Golf met 310 pk maar zonder achterbank

Volkswagen heeft het ronderecord op de Nordschleife verbroken met een Golf GTI zonder achterbank. De snelste ronde voor een voorwielaangedreven GTI bedraagt nu 7’49”21.

Dat record is eigenlijk het minst belangrijk, dat wordt nog wel eens verbroken door de volgende fabrikant die er zich op toelegt. Maar dit ter verduidelijking: deze Golf is sneller dan een BMW M4, dan een Porsche 911 Carrera S, en hij is niet veel trager dan een Pagani Zonda S (7’44).

5 weetjes over de Golf GTI Clubsport S

  1. De 2.0 TFSI motor is gepimpt tot 310 pk en 380 Nm, allemaal bestemd voor de voorwielen. VW gebruikt de settings uit de nauwelijks krachtiger TCR race-Golf. In de GTI Clubsport S is hij goed voor een spurtje naar 100 km/u in 5,8 seconden. Hij haalt 265 km/u.

  2. Om zoveel mogelijk gewicht uit te sparen, gebruikte VW een tweedeurs model van de Golf. De achterbank is om dezelfde reden gewipt, zoals Mini deed met de eerste Mini GP. Dat brengt het leeggewicht naar beneden tot 1.285 kilogram. Elke pk heeft zo slechts 4,15 kilogram te bewegen.

  3. De productie van de Golf GTI Clubsport is beperkt tot 400 stuks, elk exemplaar krijgt een uniek nummerplaatje in het interieur. Wanneer je ziet dat een ‘gewone’ Clubsport al meer dan 36.000 euro kost, zal de Clubsport S vast niet onder 40.000 euro blijven. 100 van de 400 blijven in Duitsland, dit najaar worden ze geleverd.

  4. Deze speciale versie kreeg een bijzonder onderstel, en een ‘Nürburgring’ knop. Druk die in en hij kiest automatisch de beste setup voor motor, veren en stuurbekrachtiging. Je vindt hem verborgen in het ‘Individueel’ menu van de rijinstellingen. Michelin Sport Cup 2 semislicks 19-duimswielen geven extra grip en een elektronisch sperdifferentieel optimaliseert de tractie nog verder. Om de bulten van de oude Nürburgring te verteren, is de ophanging nog vrij soepel gehouden.

  5. De VW Golf GTI mag dit jaar 40 kaarsjes uitblazen. De oorspronkelijke GTI uit 1976 vloeide voort uit een dapper guerillaproject van zes VW-ingenieurs. Hij had 110 pk.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer