Volkswagen begint dus niet in de populaire SUV-klasse maar in het Golf-segment om zijn eerste elektrische ‘merk binnen het merk’ voor te rijden. De ID.3 is uiteindelijk de productieversie van de Neo concept uit 2016 (foto). Ondanks de camouflage op de ID.3 valt wel te zien dat VW erg trouw gebleven is aan de concept. Wel is die iets braver geworden om een redelijker prijs in de productie te kunnen vrijwaren.
Minder dan 30.000 euro
Volkswagen heeft meteen ook de eerste technische details vrijgegeven. Hij maakt gebruik van het MEB-platform, dat de hoop draagt van nog tal van andere producten in de VW Groep. De elektrische motor steekt achteraan, wat van de ID.3 meteen ook een achterwielaandrijver maakt. VW stelt drie batterijpacks voor. Er is een 48 kWh met een rijbereik van 300 kilometer, een 62 kWh voor 420 kilometer en een 80 kWh waarmee je volgens de WLTP-test 550 kilometer haalt. De basisprijs moet in Duitsland net onder 30.000 euro blijven.
Om de wagen in al zijn glorie - zonder camouflagetape dus - te zien, moeten we nog wel nog even wachten tot september. Dan beleeft hij zijn officiële publieksdebuut tijdens het Autosalon van Frankfurt. Maar je kan dus nu wel al een bestelbon tekenen bij de plaatselijke VW-dealer.
ID.3 1st
Die versie wordt een bijzondere. Voor het eerst pakt VW uit met een ‘1st’ uitvoering. Dat is natuurlijk een luxueuze uitvoering met tweetonige lak, gps, stembediening, head