Dat komt omdat VW gebruik maakt van een meer potente benzinekrachtbron. De bekende 1.4 TSI turbobenzine met 150 pk wordt aangevuld met een elektrische motor van 27 pk.
Gecombineerd komt de Jetta Hybrid aan een piekvermogen van 170 pk, wat de sprint naar 100 km/u in goed 9 seconden verklaart. De elektrische motor wordt gevoed door een lithium-ion batterijpack, dat via remenergie wordt opgeladen. Het is mogelijk om korte tijd volledig elektrisch te rijden. De 2 km rijbereik die VW hierbij opgeeft, stemt overeen met het elektrisch rijbereik van een Prius.
Vooral in stadsverkeer kan je zo brandstof besparen, rekent VW voor, dat een winst van 30% vooropstelt. Het officieel gemiddeld verbruik – gerekend volgens de Amerikaanse norm – komt uit op 5,23 l/100 km. De vergelijkbare Jetta met alleen de TSI-motor verbruik volgens VW 6,2 l/100 (CO2: 114 gr/km). Ondanks de meer dan 35 kg extra gewicht door de batterijen – onder de achterbank weggewerkt – levert dat dus een aardige besparing op.
Zeilen
Ook op andere vlakken probeert VW de Jetta Hybrid zo efficiënt mogelijk te maken. Zo schakelt een start/stop de benzinemotor uit wanneer de auto stilstaat, en beschikt hij over een ‘zeilstand’. Wanneer de bestuurder het gas lost bij hogere snelheden hoger (tot 135 km/u), gaat de motor in vrijloop en bolt hij zachtjes uit.
Een zeventraps DSG dubbele koppelingsbak brengt elektrisch en klassiek vermogen bij elkaar. In de Sport-stand wordt het vermogen maximaal gebundeld. In november debuteert de Jetta Hybrid op de Noord-Amerikaanse markt. Een prijs hebben we nog niet.