Om het gouden jubileum van de Volkswagen Kever te vieren, opteerde VW er in 1985 voor om een beperkte oplage te bouwen… in het zilver. Metaalglanslak weliswaar, een ongekende luxe voor een Kever.
Mexico Kever
Aangezien de productie van Kevers in Duitsland al in 1978 was gestopt, richtte VW zich tot zijn fabriek in Puebla in Mexico, waar de Kever tot in 2003 is geproduceerd. Wel zijn de 3.150 ’50 Jahre Käfer’ stuks volledig volgens de oorspronkelijke Duitse specificatie gebouwd. Ze kregen de klassieke 1.200 luchtgekoelde viercilinder boxermotor met 34 pk bij 3.800 opm en 74 Nm bij 1.700 opm. Je herkent ze onder meer aan het vierspaaks sportstuur uit de tweede generatie Golf GTI. Daarnaast heeft hij ook ‘Malteser’ stalen sportvelgen en specifieke, maar grijze, stoffen stoelbekleding.
12.000 Duitse mark
Destijds kostte de de Kever met zijn ’50 Jahre’ badge 11.950 Duitse mark, wat naar het heden omgerekend op goed 20.000 euro uitkomt. Er zijn wel meer exemplaren onmiddellijk opgeborgen om een lage kilometerstand te garanderen, maar de auto die RM Sotheby’s mag aanbieden lijkt op dat vlak records te kloppen.
Nog plastic rond de bumpers
Deze bestofte Kever die in een Duits pakhuis was opgeborgen, heeft slechts 25 kilometer op de teller. Bovendien zijn z’n chroom bumpers nog gehuld in de plastic bescherming waarmee hij door de dealer is afgeleverd. De uitlaat is ingevet en dichtgekleefd met tape. Veel nieuwer dan dit zal een tweedehandsje niet komen. RM biedt hem aan zonder minimumprijs, al zal deze vast geen koopje worden.
Bovendien, hij heeft nog een ander nadeel: zolang er geen Kever van deze reeks opduikt met nog minder kilometers, kan je het eigenlijk niet maken om ermee te rijden. Hoogstens eens het stof afblazen.
Meer info bij Tonnie Van der Velden (tvandervelden@rmsothebys.com) bij rmsotheby's