Voor ‚mensen van den buiten’ is zo’n vrijetijdsbreak een godsgeschenk. Stijlvol genoeg voor de stad, en handig genoeg om je zonder omzien een modderige berm op te schieten.
De nieuwe VW Passat Alltrack beschikt zo over 2,7 cm extra bodemvrijheid. De nieuwe bumpers met extra beschermstukken en de flankbeschermers geven hem een stoerder uiterlijk. De vierwielaandrijving komt van een vijfde generatie Haldexkoppeling, die sneller de achterwielen inschakelt bij gripverlies. Het ESP neemt de functie van sperdifferentieel over, en elk wiel kan individueel wat worden afgeremd om terug grip te vinden. VW voorziet in een eigen offroad-programma met onder meer een daalhulp en een klimassistent die de auto op helling op zijn plaats houdt. Ook kan bij offroadrijden het ABS worden uitgeschakeld om toe te staan dat er zich een hoop grind voor de voorwielen verzamelt bij een noodstop, wat de remweg verkort.
Aanhanger
Twee turbobenzines en drie turbodiesels staan gepland, met een een TSI met 150 pk en één met 220 pk. De 2.0 diesel begint eveneens bij 150 pk, waarna het vermogen nog kan klimmen naar 190 pk en naar 240 pk. De basisversies hebben manuele zesbakken, de krachtiger versies krijgen zestraps DSG-bakken. De 150 pk TSI sleept 1.800 kilogram geremd), de andere versies gaan tot 2.200 kilogram. Vanaf september in de showrooms te vinden, de prijs is nog niet bekend.