De zesde generatie van de VW Polo is klaar. Daarmee zet VW meer dan ooit in op technologie die bij andere merken (nog) niet beschikbaar is in deze klasse: adaptieve cruise-control met automatische rem- en vertrekfunctie, led-koplampen en een digitaal dashboard. Allemaal opties natuurlijk, maar ze zijn wel te verkrijgen.
7 cm breder
De nieuwe VW Polo is met 4,05 meter bijna 10 centimeter langer dan de vorige Polo en nog maar 9 centimeter korter dan de Golf was in 1997. Maar de wielbasis in de nieuwe Polo (2,56 meter) is bijvoorbeeld wel langer, wat de Polo ruimer maakt dan een Golf van 20 jaar geleden. Met 351 liter is zijn koffer ook flink gegroeid. De Polo werd ook 7 centimeter breder (1,75 meter), wat eveneens meer ruimte geeft.
GTI met 200 pk
De nieuwe Polo komt nog dit jaar op de markt, met meteen een rijk gamma aan motoren. De 1.0 MPI driecilinder met 65 pk is de basismotor bij de benzines, waar ook nog de 1.5 TSI met 150 pk op het programma staat, net als een 1.0 turbo op aardgas, met 90 pk. We zien ook 1.6 TDI-diesel met vijfversnellingsbakken, met 80 pk of 95 pk. Die laatste kan ook de DSG7 krijgen.
Topper wordt de Polo GTI met een 2.0 TSI met 200 pk, die sneller belooft te zijn dan de vorige met de 1.8 turbobenzine met 192 pk. VW geeft in Duitsland een basisprijs op van net geen 13.000 euro voor de nieuwe Polo.