Sponsor Red Bull hield speciaal de Ouninpohja proef van de WRC-rally van Finland nog een tijdje langer afgesloten. Jari-Matti Latvalla mocht er op de snelle jumps zijn VW Polo nog wat hoger en verder laten springen voor spectaculaire plaatjes. Tot hij plots gezelschap kreeg.
“Rechtuit is die truck geen concurrent voor mijn Polo, maar toen ik dat gevaarte bij het remmen steeds groter in mijn spiegels zag worden, kreeg ik het toch wat benauwd”, geeft de rallypiloot toe.
Tien ton met 1.000 pk
Sponsor Red Bull had de twee bijeengebracht in Finland voor een vriendschappelijke ontmoeting. De VW Polo onttrekt 318 pk aan zijn 1.6 turbo. Klein bier in vergelijking met de tientonner van Kamaz, die een 16.2 liter diesel herbergt die bijna 1.000 pk ontwikkelt. “Je voelt al die power meteen de cabine binnen trillen van zodra je de motor start”, zegt piloot Ayrat Mardeev. De Rus won de truckcategorie in de Dakarrally in 2015 en won recent nog de Zijderoute Rally tussen Moskou en China.
“Verbaasd hoe ver hij sprong”
“We gaan continu op en neer met dit ding”, zegt Mardeev. “We houden de tel niet eens bij.” Een vliegende rallywagen zijn ze in Finland wel gewend, maar een truck die voorbijvliegt is minder alledaags. “Ik was toch verbaasd hoe ver de Kamaz wel sprong op de proef”, zegt Latvalla. “Ik weet dat Loeb en andere rallypiloten naar de auto’s in de Dakar zijn overgestapt, maar nu ik dit zie moet ik zeggen dat ik wel geïntrigeerd ben door de trucks.”