Volkswagen heeft zijn eigen interpretatie van de Q2 klaar. Goed nieuws daarbij is dat VW toont dat de knap gestylede Arteon geen ‘one shot’ is. De T-Roc heeft een aangename ‘heb ik iets van u misschien’-uitstraling. Erg leuk, en vooral onverwacht van deze constructeur.
Als een grote
De tweede aangename verrassing is het interieur, want daar zien we iets wat we niet gewoon zijn van VW – op timide pogingen in de Up en de Beetle na: KLEUR. Je zou er haast nog eens van naar de badge kijken om zeker te zijn.
Ondanks zijn erg compacte afmetingen (4,23 meter lang) lijkt de T-Roc erg ruim achteraan. VW belooft een koffer van 445 liter. Wat de uitrusting betreft, wordt dit een SUV als een grote, die al de meest recente technologie die VW in de aanbieding heeft op het vlak van geconnecteerde diensten en multimedia in het gamma opneemt. Hetzelfde geldt voor de rijhulpen, waarbij onder meer voetgangersdetectie horen, verkeersbordherkenning, 360-graden camerazicht, actieve rijvakcorrectie en adaptieve cruise-control.
Tot 190 pk
De T-Roc zou ook best interessant moeten zijn achter het stuur. VW belooft dynamiek, we wachten af om ons daar zelf een oordeel over te vellen. Het motorenpallet klinkt alvast veelbelovend. Zo is er een 1.0 TSI 115 pk, een 1.5 TSI 150 pk, een 2.0 TSI met 190 pk, een 1.6 TDI met 115 pk en de 2.0 TDI met de 150 pk en 190 pk. Vanaf 150 pk kan zowel bij diesel als bij benzine de DSG7-versnellingsbak worden besteld en vierwielaandrijving (4Motion). Beide kunnen ook samengaan.
De VW T-Roc wordt in november gelanceerd. De tarieven zijn nog niet bekend, maar een basisprijs van 20.000 euro is erg aannemelijk.