Hoewel zijn design op zijn minst apart was te noemen, deed hij het bijzonder goed vlak na zijn lancering. Heel wat automobilisten zaten te wachten op een compacte SUV van VW-origine. Voor de meesten onder hen volstond het dat er een VW-embleem op het radiatorrooster kleefde.
Baby Touareg
VW wil dat ook het tweede deel van de carrière even voorspoedig verloopt. De nieuwe Tiguan heeft vandaag niet alleen zijn naam en kwaliteit mee, hij ziet er ook sexy uit! De snuit werd op de tekenplank gelegd en het resultaat mag er zijn. De Tiguan leunt duidelijk aan bij wat we eerder op de charismatische Touareg te zien kregen.
Opwaarderen
Je zou dit kunnen zien als een toegevoegde waarde bijbrengen. Maar in VW-taal betekent het evenveel als de optielijst aanspekken met extra features. Volgt u even mee. Er komt een assistent die je vermoeidheid nagaat, automatische koplampen, bixenon kijkers die met hulp van een camera overschakelen van groot naar kruislicht. Verder is er een parkeerassistent die ook het stuur bedient. Kortom, wie door de optielijst wandelt, zal de rekening snel zien aantikken.
Motoren
Net als voorheen blijft er een versie met voor- en een met vierwielaandrijving. Die laatste kan ook licht offroadwerk aan. Je kan hem ook uitrusten met het elektronische XSD (sper) differentieel.
Onder de motorkap heb je de keuze uit zes motoren, waarvan er drie nieuw zijn. Op benzine varieert het vermogen van 122 tot 210 pk, de diesels leveren tussen de 110 en de 170 pk. Er komt ook een BlueMotion afgeleide. Die krijgt stopstart technologie en recuperatie van de remenergie waardoor het verbruik tot 6,5 l/100 km (152 g CO2/km) daalt in het geval van de kleinste voorwielaangedreven benzineversie. In het combinatie met de diesel zakt de dorst tot 5,3 l/100 km (139 g CO2/km). Je betaalt ze respectief 24.400 en 25.540 euro.