De Tiguan is intussen uitgegroeid tot één van de vele bestsellers van Volkswagen. Bovendien speelt hij mee in een categorie die de wind in de zeilen heeft. Geen sprake van dat VW zich dus snel tevreden zou stellen op het moment van vernieuwing. Dat is te zien.
MQB
De nieuwe VW Tiguan is de eerste SUV van de groep die het modulaire MQB-platform mag gebruiken, een platform dat we kennen uit de Golf. Hiermee maakt VW duidelijk dat dit platform een enorme creatieve vrijheid toelaat.
VW legt vier benzinemotoren in de nieuwe Tiguan, met 120 pk, 150 pk, 180 pk en 220 pk. De diesels krijgen 115 pk, 150 pk, 190 pk en zelfs 240 pk, die laatste met de 2.0 TDI biturbo. Een plug-in hybride GTE zou ook in de steigers staan.
Het merendeel van die modellen krijgt voorwielaandrijving. 4Motion vierwielaandrijving zal een optie zijn, maar standaard voor de krachtigste modellen. VW zou overigens aan aanpassingen werken van die vierwielaandrijving, wat de Tiguan efficiënter zou moeten maken in het veld. De bodemvrijheid stijgt naar 20 cm, waar dat in de vorige Tiguan nog 18,9 cm was. Dat moet hem dus ook wat meer terreinmogelijkheden geven, zonder een Defender van de troon te willen stoten.
Technologie
De Tiguan zal ook technologisch indruk maken. Hij beschikt over adaptieve cruise control, rijvakcorrectie en 360 graden camerazicht, terwijl hij op infotainmentvlak een volledig digitale tellerpartij krijgt, internet, Apple Car Play en Android Auto enzovoort.
De lanceringsdata en de prijzen maakt VW pas later bekend.