De nieuwe VW Touran ziet er dan wel niet zo heel nieuw uit, hij staat wel op het innovatieve MQB-onderstel. Dat houdt onder meer een gewichtsverlies van 62 kilogram in, en dat zowat de volledige 13 cm winst in de lengte in de wielbasis gebeurt (+11,5 cm). Was de Touran reeds ruim voor zijn passagiers, dan zal dat in de nieuwe versie nog een stuk meer het geval zijn. De koffer wint nog 50 liter, en met de stoelen in de koffer van de zevenzitsversie plat, wordt dat zelfs 1.040 liter.
Geek
De Touran kan op zijn beurt het MirrorLink infotainment systeem krijgen. Een systeem waar we nog steeds onze twijfels bij hebben, maar dat zou wel eens kunnen keren. Voor het eerst gebruikt VW de protocollen Apple Car Play en Android Auto. De Touran kan ook een ‚interphone’ krijgen, micro’s vooraan die het stemgeluid opvangen en via de luidsprekers versterken voor wie achteraan zit. Dat moet de ‚dat volstaat nu wel kinderen’ meer kracht bijzetten. Nog steeds in het hoofdstuk elektronica, zien we een lange lijst rijhulpen opduiken, nu eens standaard, dan weer in optie. Zo is er de trailerassist, die de parkeermanoeuvres met een aanhanger overneemt. We hebben het al geprobeerd en waren zwaar onder de indruk.
Zes motoren
VW brengt drie benzinemotoren (110 pk, 150 pk en 180 pk) en drie diesel (110 pk, 150 pk en 190 pk) naar voor. Alleen hebben start/stop. Meer dan dat weten we nog niet, behalve dat de zuinigste 1.6 TDI met DSG genoeg heeft aan 4,1 l/100 km. Prijzen en lanceringsdata volgen later.