3,54 meter lang, en dankzij zijn wielbasis van 2,42 meter is er effectief plaats voor 4 inzittenden. Met 1,64 meter is hij bovendien niet breed, en met 1,48 meter iets hoger dan gemiddeld. De opvolger van de VW Lupo oogt alvast een heel stuk interessanter dan de vorige pogingen van VW om een kleine stadswagen te maken.
Eigen financiering
De Up wil een goedkope, handige tweede gezinsauto zijn. Met een kofferruimte die tussen 251 liter en 951 liter varieert, is hij alvast voldoende praktisch voor de bekommernissen van elke dag. Hoewel we nog geen zicht hebben op de uiteindelijke prijs, wil Volkswagen de kosten zo laag mogelijk houden. Het merk ontwikkelde zelfs een eigen financieringsmodel voor de Up.
Zuinig is hij ook in het gebruik. In het oorspronkelijke concept van de Up was een motor achteraan voorzien, maar uiteindelijk steekt die toch gewoon onder de motorkap vooraan. Het gaat om een nieuwe generatie driecilinder benzinemotoren met 60 pk en 75 pk, goed voor een respectief verbruik van 4,2 l/100 km en 4,3 l/100 km. De CO2-uitstoot ligt in beide gevallen onder 100 gr/km. In 2013 volgt een elektrische Up.
Apps
Samen met Navigon – tegenwoordig een onderdeel van Garmin – ontwierp VW voor de Up een draagbaar infotainmentsysteem. Dit bundelt gps-navigatie, bluetoothverbinding, maar ook voertuiggebonden info zoals de visualisering van de parkeersensoren. Bovendien kan je ook eigen apps downloaden op het systeem. Het scherm klikt gewoon in de middenconsole.
De Up gaat in première op het autosalon van Frankfurt, maar het is nog wachten tot december voor we hem in de showrooms kunnen bekijken.