Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: VW Up GTI Concept – Klaar in 2018

Volkswagen brengt in 2018 een 115 pk-sterke Up GTI op de markt. Het merk verwijst naar de oorspronkelijke Golf GTI - 110 pk sterk in 1976 - maar vergeet een deel uit zijn eigen geschiedenis. Want dit is eigenlijk de opvolger van de Lupo GTI.

Ha, de Lupo GTI. Naar de vergeethoek van de geschiedenis gedrumd, en volledig onterecht want hij was één van VW grote GTI’s. In rijbeleving, niet in omvang, natuurlijk. Dat hij een opvolger krijgt, doet ons dan ook nu al watertanden.

Eerst in het rood

Op het GTI-treffen aan de Wörthersee (24-27 mei) laat VW deze concept zien van de Up GTI, die in 2018 op de markt komt. Nu ja, concept? Een kind kan zien dat hij nauwelijks zal afwijken in het echte leven. VW geeft nu al aan dat het hem zal lanceren in rood en zilver, en dat later wit en zwart beschikbaar zullen komen als kleuren.

997 kilogram

Dit is het belangrijkste cijfer. Het leeggewicht van de Up GTI duikt net onder 1.000 kilogram. Hij krijgt een TSI turbobenzinemotor. VW zegt het niet met zoveel woorden, maar vermoedelijk gaat het om de 1.0 driecilinder, hier naar 115 pk en 230 Nm gebracht. Hij haalt 100 km/u in 8,8 seconden en een topsnelheid van 197 km/u is mogelijk. Dat maakt hem een zucht sneller dan zijn gedoodverfde concurrent, de Renault Twingo GT.

Zijn interieur is heerlijk ouderwets, met de ruitjesstof die de eerste Golf GTI zo typeerde, en een klassieke manuele versnellingsbak. Met 17-duims wielen en een onderstel dat 1,5 centimeter lager is gelegd, maakt hij de sportieve aspiraties die zijn striping en spoiler oproepen vast waar.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer