Terwijl de Polo WRC 2017 alleen maar wachtte op zijn homologatie na duizenden testkilometers, heeft VW alsnog beslist om na de afsluitende Rally van Australië - van 17 tot 20 november - de rallysport voor bekeken te houden.
12 titels
De VW Polo WRC zette zijn eerste stappen in het rallykampioenschap in 2011. In 2012 had Sébastien Ogier in Sardinië zijn eerste overwinning beet, het begin van een complete dominantie van de Duits/Franse-as. Vanaf 2013 bleek de combinatie VW, Sébastien Ogier en Julien Ingrassia niet meer weg te houden van de merkentitels, pilotentitels en co-pilotentitels. Ogier haalde op de 38 overwinningen in zijn carrière 31 stuks binnen met de Polo, en misschien een 32ste in Australië. Er bestaat geen discussie over: sinds het vertrek van Loeb is hij de talentrijkste piloot in de discipline… maar nu moet hij dus op zoek naar een nieuwe stal voor 2017.
VW heeft besloten om zich toe te spitsen op het TCR toerwagenkampioenschap en op ‘klantenwagens’ voor de rallysport, waarbij een Polo R5 beloofd is voor 2018. Voor de VW-groep is dit de twee ‘bom’ in een week, nadat vorige week Audi liet weten dat het Le Mans inruilde voor de Formule E. Een laattijdig effect van dieselgate?
Het vervolg
Ogier weet dus nog niet of hij in 2017 van de partij is. De teams zitten vol bij Hyundai en Citroën, dat zijn terugkeer op het voorplan viert. Bij Toyota zijn nog plaatsen vrij, maar dat team maakt zijn wederoptreden in het WRC na een lange afwezigheid, het is dus niet gezegd dat de prestaties zullen voldoen aan de verwachtingen van een viervoudig wereldkampioen. Een topteam zou een vierde auto kunnen inzetten. Sommigen dromen ervan, sommigen spreken erover. Wordt vervolgd.