Kenners zien het al meteen aan de achtervleugel: dit is niet zomaar een Ford Sierra en niet eens zomaar een Ford Sierra RS Cosworth. Nee, dit zwarte exemplaar is een van de 500 stuks die Ford ooit bouwde van de Sierra Cosworth RS500, een zogenaamde evolution special van het beroemde homologatiemodel voor de racerij dat de geschiedenisboeken inging als de Ford Sierra RS Cosworth.
Exclusief en gegeerd
De Cosworth RS500, die in 1987 op de markt kwam, haalde 225 pk uit de 2.0-viercilinder van specialist Cosworth in plaats van 204 pk in de ‘gewone’ RS Cosworth. Van de 5.545 exemplaren van dit homologatiemodel werden er dus maar een spreekwoordelijke handvol omgebouwd tot RS500. Bijzonder exclusief en dus bijzonder gegeerd bij youngtimerverzamelaars. Zo bracht een exemplaar van de Sierra Cosworth RS500 op een veiling vorig jaar nog 132.750 pond op (151.324 euro).
Uit de hand gelopen
Dit exemplaar werd afgelopen weekend geveild door het Britse veilingshuis Silverstone Auctions. Dat kan nu uitpakken met een primeur, want de nieuwe eigenaar legde er maar liefst 590.500 pond (673.190 euro) voor op tafel. “Het resultaat van een uit de hand gelopen opbod tussen een geïnteresseerde in Dubai en een in het Verenigd Koninkrijk”, zo klonk het nuchter bij Silverstone Auctions.
Maniakaal onderhouden
De duurste Ford Sierra Cosworth RS500 is gelukkig voor de nieuwe eigenaar maniakaal onderhouden: zo spoorde de vorige eigenaar niet-gebruikte exemplaren van de originele oliefilter uit de jaren 80 op, en had hij een extra set originele velgen en banden die het gewicht van de auto niet hoefden te dragen. Het zit in de details...