Veiligheidsorganisatie Euro NCAP crasht met de regelmaat van de klok nieuwe auto’s tegen een muur om hun veiligheid te beoordelen op een maximum van vijf sterren. De laatste jaren zijn de eisen om dat maximum te behalen behoorlijk streng geworden, en wordt het voor budgetmerken meer dan ooit een flinke opgave om nog hoog te scoren op de tests.
Budgetkeuzes
Vraag bijvoorbeeld maar aan Dacia. De Sandero Stepway kreeg vorig jaar van Euro NCAP amper twee sterren toebedeeld, de elektrische Spring zelfs maar één. Niet omdat de auto’s vreselijk onveilig zijn, maar omdat de Dacia’s een beetje het slachtoffer zijn van hun eigen budgetkeuzes. Heel wat van de veiligheidssystemen die de Euro NCAP graag ziet om een maximumscore uit te reiken, biedt Dacia simpelweg (nog) niet aan.
Gordelwaarschuwing
Het nieuwste slachtoffer bij de Roemenen is de Jogger. De nieuwe vijf- en zevenzitter kreeg van Euro NCAP amper één op vijf, en vooral een tik op de vingers voor de gordelwaarschuwing. Op de derde zetelrij is die namelijk niet aanwezig, en ook de zijdelingse airbags reiken niet helemaal tot achteraan. Voldoende voor de Euro NCAP om een ster af te trekken van de score van de Sandero Stepway, waar de Jogger op is gebaseerd, en dus maar één ster over te houden.
Identiek platform
Merkwaardig genoeg heeft de veiligheidsorganisatie zich grotendeels gebaseerd op de crashtests van de Sandero Stepway om de score van de Jogger te berekenen. “Het platform is identiek”, aldus Euro NCAP, en dat zou reden genoeg zijn om van dezelfde resultaten uit te kunnen gaan. Lees: de Jogger werd niet tegen een muur gecrasht, maar zijn veiligheidsuitrusting werd wel mee in de berekening genomen.