Ben je wat thuis in de wereld van BMW, dan weet je dat het merk in de jaren 60 en 70 de ti-benaming hanteerde voor sportievere versies van de 1600 en 2002. Die kregen dan een dubbele solex carburateur aangemeten. Goed voor respectievelijk 100 dan wel 120 pk. De Turismo Internazionale is nu terug, met dank aan de nieuwe generatie 1 Reeks.
Turismo Internazionale
BMW lanceert hier alvast een primeur. Want voor het eerst in lange tijd lanceert het geen extremere variant van een model met meer pk’s, meer gewicht en een hoger prijskaartje. Nee, het lanceert een meer betaalbare sportieveling. Met minder gewicht en een lager prijskaartje.
Deze 128ti kan je dan ook zien als een duchtig onder handen genomen M135i xDrive. De ingenieurs sloopten de vierwielaandrijving, maakten de achterophanging minder strak voor een teug extra fun en pasten de kalibratie van het stuur aan. Resultaat? Een 265 pk producerende en tevens voorwielaangedreven hothatch. Volkswagen Golf GTI, iemand?
Lolbroek in spe
Inderaad, deze BMW 128ti neem het rechtstreeks op tegen de Volkswagens Golf GTI en Hyundai’s i30 N van deze wereld. De 2-liter viercilinder turbobenzine in de 128ti produceert 265 pk én 400 Nm koppel. Standaard beschik je over een 8-trapsautomaat en sperdifferentieel tussen de voorwielen. Daardoor sprint deze knaap in 6.1 seconden naar de honderd en topt hij op een Duitse 250 km/u.
Dit belooft zonder twijfel een lolbroek te worden. Want BMW nam de M135i en maakte ‘m een stuk minder serieus. Bijkomstig weegt deze 128ti door die ingrepen ook nog eens 80 kilogram minder. Adertje onder het gras? Het is een BMW. Dus deze voorwielaangedreven hothatch kost in de basis al 10.000 tot 5.000 euro meer dan een Hyundai i30 N of Volkswagen Golf GTI. De prijs die je betaalt voor een blauwe propeller op de snuit?