Het is intussen een klassieker bij BMW, de Life Cycle Impulse of tussentijdse facelift. Deze keer is de BMW 3 Reeks aan de beurt, want zowel de Berline als de Touring zijn allebei al ruim drie jaar op de markt. Beide modellen gaan dus tegelijk onder het mes, en keren terug met slankere ledkoplampen, nieuwe nieren en veel hoekigere bumpers. Ook achteraan krijgen de bumpers een nieuw ontwerp, en hebben de uitlaatpijpen nu afhankelijk van de motor een diameter van 9 of 10 centimeter.
M Sport
Standaard rijdt de 3 Reeks nu buiten met accenten in zwarte hoogglans van de M Shadowline, en minimaal op 17-duimsvelgen. Het M Sport-trainingsjasje krijgt nieuwe accenten mee, terwijl er nu ook een M Sport Pro-pakket is, dat glanzend zwarte accenten combineert met gesmoorde lichtblokken en M Sport-remmen met rode remklauwen. Stip je het M Sport-pakket aan, dan krijg je de keuze uit twee extra koetswerkkleuren, terwijl ook het Individual-kleurenpalet werd uitgebreid.
Nieuw infotainment
Binnenin neemt de gefacelifte 3 Reeks het Curved Display over, dat je onder meer kent van de nieuwe 2 Active Tourer en de i4. Het instrumentenpaneel van 12,3 duim en het nieuwe infotainmentsysteem van 14,9 duim vormen daardoor een groot geheel. Airco met drie zones is voortaan standaard (en zit nu achter het infotainmentscherm), net als navigatie. Ook een automatisch dimmende achteruitkijkspiegel, een opbergpakket en parkeersensoren rondom krijg je nu standaard.
Steptronic standaard
Op motorvlak blijft zo goed als alles bij het oude, behalve één ding. De BMW 3 Reeks komt nu voortaan altijd met de Steptronic-automaat. Dat betekent dat de vier- en zescilinders op benzine en diesel, de M Performance-modellen en de plug-inhybride e-modellen nu met dezelfde achttraps schalkelen.