Met de vorige generatie was de BMW 3-reeks Touring al fors gegroeid, wat hem een grotere koffer opleverde. Dat belooft nog meer het geval te zijn met deze nieuwe 3-reeks Touring, die op 28 september zijn marktdebuut beleeft.
Volvo-handboek?
We kijken aan tegen een 3-reeks die7,6 centimeter langer geworden is, en nu de volle 4,7 meter meet. Hij is ook 1,6 centimeter breder, wat het totaal op 1,82 meter brengt zonder de zijspiegels mee te rekenen. Dat heeft gevolgen voor de koffer. Om te beginnen is de laadopening nu breder: 2 centimeter. Hierdoor groeit de totale breedte van de kofferopening tot 1,12 meter. De kofferklep is ook nog eens 3 centimeter hoger. De laaddrempel is iets lager gebracht, naar 61,6 centimeter. En de laadvloer is voortaan quasi vlak gemaakt. We zouden bijna zweren dat BMW zich door Volvo heeft laten leiden. In gewone configuratie blijft het koffervolume nochtans quasi ongewijzigd: 500 liter (+5 liter). Maar met de achterbank plat komt er met de generatiewissel 32 liter bij en slikt de 3-reeks Touring plots 1.500 liter. Dat is allerminst een referentie in zijn klasse, maar anderzijds toch best aardig.
Klassiek motorenpallet en vierwielaandrijving
We zien een 318d met 150 pk (118 g/km CO2, 4,5 l/100 km gecorreleerde NEDC) en een 320d met 190 pk (119 g/km, 4,6 l/100 km). Standaard komen deze twee met manuele zesbak en met achterwielaandrijving. Een achttrapsautomaat is een optie hier. Topper hier is de 330d xDrive met 265 pk krachtige zescilinder (140 g/km, 5,6 l/100 km). Bij de benzines biedt BMW de 320i aan met 184 pk (133 g/km, 5,8 l/100 km) en de 330i met 258 pk. De topper hier is de M340i xDrive, de enige benzine-zescilinder met 374 pk. In 2020 volgt een plug-in hybride. De prijzen zijn nog niet bekend.