Het is alweer vier jaar geleden dat BMW autoland in rep en roer wist te zetten. Want plots stond daar de nieuwe generatie 4 Reeks met zijn twee gigantische neusgaten. Achter het polariserende design zit echter een heerlijke rijdersauto. Die wordt nu opgefrist. Al zal je twee keer moeten kijken…
Sportieve bever
BMW raakt namelijk niet aan de giganto-grille vooraan. Waardoor je nog steeds mag spreken van de sportiefste bever van het land. De koplampen gingen wel onder het mes. Die nemen namelijk volstrekt afscheid van het “angel eyes”-lichtsignatuur. Voortaan schijnen twee naar buiten wijzende pijlen (per koplamp) volop in je achteruitkijkspiegel.
Verder wijzigingen zijn op detailniveau. Zo groeien de uitlaten achteraan voor de niet M-modellen van 90 mm naar 100 mm. Ook de achterlichten krijgen een meer sierlijke invulling, terwijl 2 nieuwe lakkleuren en 3 nieuwe velgendesigns de boel wat verder opfrissen. Het interieur krijgt summiere wijzigingen, zoals nieuwe hendels voor de ventilatieroosters en een nieuw lekker stuurtje.
xDrive = Meer vermogen?
Na de facelift rolt 4 Reeks Coupe en 4 Reeks Cabrio met de gekende motoren over de weg. Het gaat dan over de 420i, 420d, 430i, 430d, M440i en M440d. De eerste helft daarvan doet het met een 2-liter viercilinder en is respectievelijk 184 pk, 190 pk en 245 pk sterk. De 430d is een 3-liter zes-in-lijn diesel met 286 pk die verder opgeschroefd wordt tot 340 pk in de M440d. De M440i puurt dan weer 374 pk uit zijn 3-liter zes-in-lijn turbobenzine.
Mag het nog wat extremer? Dan zijn er uiteraard ook nog de M4 Coupe en M4 Cabrio. Daar gebeurt trouwens iets interessant. De basisversie blijft 480 pk (550 Nm) sterk en de Competition stuurt nog steeds 510 pk (650 Nm) naar de achterwielen. Combineer je die laatste echter met de xDrive-vierwielaandrijving van BMW, dan mag je plots over 530 pk (650 Nm) beschikken. Goed voor een sprint naar de honderd van amper 3,5 seconden voor de M4 Competition xDrive Coupé!