Met de komst van de 545e xDrive breidt BMW zijn plug-inhybride aanbod in de 5 Reeks uit naar twee modellen. De 530e, met 2.0-viercilinder en elektromotor, is intussen al een oude bekende, maar de aandrijflijn van de 545e is dat in feite ook: die wordt namelijk overgeheveld uit de grotere 745e en de X5 45e.
Het gaat dus om een 3.0-zescilinder-in-lijn met twee turbo’s en 286 pk, gecombineerd met een elektromotor van 109 pk (80 kW). Het gecumuleerde vermogen bedraagt 394 pk en, 600 Nm, en dat gaat via een achttrapsautomaat naar de vier wielen. De 545e xDrive tikt 100 km/u aan na 4,7 seconden.
CO2-uitstoot
Belangrijker zijn uiteraard de uitstoot- en verbruikscijfers. BMW geeft een gemiddeld theoretisch verbruik op van 2,1 tot 2,4 l/100 km (afhankelijk van de uitvoering) en een CO2-uitstoot van 49 tot 54 g/km. De batterij heeft een capaciteit van 12 kWh en zit onder de achterbank, waardoor je 410 van de 530 liter aan kofferruimte overhoudt.
Op een volle batterij moet je volgens BMW met deze 545e xDrive volledig elektrisch 54 tot 57 kilometer ver geraken. Dat gaat tot een topsnelheid van 140 km/u. In België krijgt de nieuwe BMW 545e xDrive een prijskaartje mee van 73.500 euro.