‘Concept i4’ staat er, maar eigenlijk kijken we al grotendeels naar wat de nieuwe BMW i4 zal worden eind 2021. Met zijn gigantisch, verticaal geplaatste radiatorrooster choqueert hij de goegemeente, zoals eerder ook met de BMW’s uit de Chris Bangle-tijden. Het is duidelijk gedaan met de te brave BMW’s die volgden sinds Bangle de designscepter bij BMW doorgaf aan Adrian van Hooydonk.
Jaren ‘30
Gigantische niertjes zijn niet nieuw voor BMW, je vindt ze ook op bijvoorbeeld de 303, 309 en 315 uit de jaren ’30. Bijna 100 jaar geleden dus, maar er is een precedent. Daar waar BMW voor de toekomstige 4-reeks nog koelingsargumenten voor de klassieke motoren kan inroepen, lijkt dat in de elektrische aangedreven i4 minder het geval. BMW geeft aan dat het hier tal van sensoren onderbrengt. Bovendien maakt de concept ook duidelijk dat de plaatsing van de nummerplaat nog een hele dobber wordt.
Tot 600 kilometer
De BMW Concept i4 laat ook enkele opvallende cijfers zien, die weliswaar nog niet bevestigd zijn voor het productiemodel. Zo beweert BMW dat de Concept i4 tot 600 kilometer ver komt volgens de WLTP-meting met zijn 80 kWh batterijpack, dat hij over 530 pk beschikt, 0 naar 100 doet in ongeveer 4 seconden en dat hij meer dan 200 km/u haalt. De i4 is een vierdeurs, en zo al een voorloper van de Gran Coupé in de 4-reeks. De nieuwe i4 wordt rechtstreeks tegen de Tesla Model 3 uitgespeeld en zal in München worden geassembleerd.