Vraag het elke marktanalist maar even na en the next big thing wordt de circulaire economie. Een economie waar geen grondstof verloren gaat en recyclage op het hoogste schavot staat. Hoe zou een auto er uit zien als ‘ie voor 100% gemaakt is uit gerecycleerde of nog recycleerbare stoffen? BMW doet een poging met de i Vision Circular.
Materialen voorop
Wie gehoopt had op een imposant gelijnde coupé of statige sedan is er aan voor de moeite. De i Vision Circular is een eigenzinnige baasje geworden. Een hatchback met - op z’n minst gezegd - uitdagende proporties. Het uiteindelijke design is volgens de designers het gevolg van de gebruikte materialen en daarbij horende slimme oplossingen. Zo werd er bijvoorbeeld geen lijm gebruikt maar klikken alle panelen van het koetswerk slim in elkaar.
Het interieur is dan weer een festijn van gerecycleerde kunststof en 3D-geprinte materialen. Een wat eigenaardige kristallen structuur centraal op het dashboard is volgens BMW hoe het infotainmentsysteem van 2040 er wel eens uit kan zien. Juist ja.
Eerste steentje
Echt flauw moeten we er niet over doen, deze i Vision Circular gaat heus niet de geschiedenisboeken in als één van de mooiste conceptwagens die BMW ooit heeft gemaakt. Wel moet deze concept duidelijk maken dat het Duitste automerk de komende jaren hard haar steentje bij gaat dragen aan de circulaire economie. Niet in het minst door steeds meer gerecycleerde materialen te gebruiken in productiewagens.
Moest je trouwens nog interesse hebben over de aandrijflijf, dan kom je van een kale reis terug. BMW maakt namelijk melding van solid state-accu’s maar daar houdt het zo wat op. Al toon dit wel dat het Duitse merk gelooft dat we binnen enkele jaren over kunnen schakelen van de huidige lithium-ion-batterijen naar solid state exemplaren. Die kunnen veel meer energie bevatten op dezelfde oppervlakte. In mensentaal: meer range.