BMW start volgend jaar met zijn vernieuwde elektrisch offensief. De eerste volledig op batterijen aangedreven BMW wordt de iX3 in 2020, een SUV. Maar daar nu al wat details te tonen van wat de elektrische 3-reeks wordt – de BMW i4 – heeft BMW onze aandacht vast. Waarom? Rijbereik.
600 kilometer
Het grote probleem van de batterij-auto is zijn rijbereik. Tesla slaagt er momenteel als enige in om in reële rijomstandigheden meer dan 400 kilometer rijbereik aan te bieden. Zowel de Audi e-tron als de Mercedes EQC komen in de praktijk nauwelijks meer dan 300 kilometer ver. Daarbij valt vooral op dat het verbruik van deze 2,5 ton wegende SUV’s disproportioneel hoog is. Wat een lager gewicht met zich kan brengen, laat BMW nu zien met deze i4. Het batterijpack in de i4 weegt 550 kilogram, wat vlot 50 tot 100 kilogram minder is dan dat van Audi of Mercedes. Het totale gewicht van i4 is nog niet bekend, maar zal hoe dan honderden kilo’s lager zijn dan dat van de grote SUV’s. Minder gewicht betekent minder verbruik, en dus komt hij verder op één batterijlading. Volgens de WLTP-test heeft hij een bereik van 600 kilometer, wat in het echte verkeer toch vlot 530 kilometer moet zijn. Kijk, nu begint het indrukwekkend te worden.
Prestaties van een V8
Daarbij komen prestaties die volgens BMW te vergelijken zijn met die van een V8-motor. Het batterijpack heeft een capaciteit van 80 kWh om een elektrische motor te voeden die maximaal 530 pk ontwikkelt. Daarmee knalt de i4 naar 100 km/u in 4 seconden, en gaat zijn topsnelheid boven 200 km/u. Aan een 150 kW-snellaadpaal heeft hij 35 minuten nodig om 80 procent van zijn batterij bij te vullen. Elke 6 minuten tankt hij zo voor 100 kilometer rijbereik bij.
Achterwielaandrijving?
De BMW i4 wordt een gran coupé, en aan de elitaire prestaties te zien zal hij een stevig prijskaartje dragen. BMW kon een groot deel van het gewicht wegsnijden door de elektrische motor en de aandrijving in één component onder te brengen. Dit doet ook vermoeden dat pure achterwielaandrijving mogelijk is, al zou BMW ook vierwielaandrijving willen aanbieden door een kleinere elektrische motor met de vooras te verbinden. Na de 80 kWh i4 zou nog een 60 kWh-model volgen. BMW stelt ook dat het voor de productie van de elektrische motor geen (natuurlijke) grondstoffen meer nodig heeft.