BMW slaat een nieuwe pagina om in zijn geschiedenis. Niet alleen op vlak van design – maar schoonheid is uiteraard subjectief – maar ook op vlak van technologie. En daar zit deze iX vol van.
Vijfde generatie
Deze iX is vooral een technologische sprong voor BMW. Het is uiteraard niet de eerste poging van het merk om een elektrische auto te bouwen, maar de iX wordt wel het uithangbord. Een dat bovendien niet onopgemerkt voorbijgaat. De SUV heeft het formaat van een X5 en krijgt volgens BMW een “ongezien design”. Van het enorme radiatorrooster via de scherpe lijnen en blauwe accenten tot de fijne lichtblokken: hij onderscheidt zich duidelijk van de andere modellen van het merk. Hij suggereert ook (jammer genoeg) de toekomstige designrichting van München.
Onderhuids introduceert BMW de vijfde generatie van zijn elektrische aandrijving, zonder zeldzame metalen. De iX heeft een vermogen van ruim 500 pk en haalt daardoor 100 km/u in minder dan 5 seconden. De batterij heeft een brutocapaciteit van 100 kWh, en een WLTP-rijbereik van meer dan 600 kilometer. Omdat hij kan snelladen aan 200 kW, kun je 120 kilometer rijbereik ‘tanken’ in amper 10 minuten.
Stijlbreuk
Net als het koetswerk zien we ook een stijlbreuk in het interieur. Dat gebruikt nieuwe materialen en een nieuwe indeling van de cockpit, omdat er geen middentunnel is. Het dashboard beperkt zich tot het minimum en dient vooral om het enorme gebogen scherm te huisvesten dat zowel het digitale instrumentenpaneel als het infotainmentsysteem bevat. De BMW iX, die gemaakt is uit een mix van aluminium en koolstofvezel, rijdt eind 2021 op onze wegen.