Toegegeven: met een vermogen van 523 pk is de reguliere BMW iX xDrive50 al geen klein geschut en ook de basisversie, de xDrive40 met 326 pk, valt maar als dusdanig te benoemen omdat hij toevallig onderin het gamma staat. De iX is dan ook het vlaggenschip van BMW’s elektrificatieoffensief, en dat vlaggenschip krijgt nu een nieuwe topversie. De M60 brengt namelijk de M-behandeling naar de iX.
Van rood-paars-blauw naar brons
De BMW Motorsport-afdeling is echter verrassend bescheiden gebleven bij het aanpakken van het uiterlijk van de iX. Zo is er eigenlijk maar weinig dat deze M60 onderscheidt van pakweg een xDrive40 met het optionele sportpakket. De bumpers worden dus zo goed als ongemoeid gelaten en de iX heeft natuurlijk ook geen uitlaatpijpjes te vermenigvuldigen om wat extra cachet aan de achterzijde toe te voegen. In de plaats daarvan krijgt de elektrische SUV 22-inchvelgen die voor de gelegenheid accenten in bronskleur dragen, wordt ook de grille en de raamomlijsting in een bronstintje gestoken en krijgt de auto blauw gelakte remzadels. De typische M-logootjes zijn eveneens van de partij maar werden voor de gelegenheid gespoten in satijnzwart en – jawel – bronskleur.
Categorie zwaargewichten
Het mag dus duidelijk zijn. Dat de M-ingenieurs hun magie vooral over de ingewanden van de iX gegoten hebben, en het resultaat is er dan ook naar. Deze M60 krijgt namelijk twee elektromotoren mee die samen 619 pk en 1.100 Nm koppel naar de vier wielen sturen. Ondanks het totale gewicht van bijna 2,5 ton snelt deze machine daardoor toch naar de 100 km/u in amper 3,8 seconden, en dat doet de auto niet geruisloos maar wel met een door Hans Zimmer ontworpen soundtrack. Verder krijgt de M60 hetzelfde accupakket mee als de xDrive50, goed voor 105,2 kWh en een opgegeven actieradius van in dit geval 561 kilometer.
Ontketende topsnelheid
Wat de ingenieurs wel weer aangepast hebben is het onderstel, dat met zijn adaptieve afstelling iets strakker tegen het tarmac kleeft. Ook de stuurinrichting onderging een gelijkaardige behandeling en de achterzijde werd voorzien van stevigere stabilisatorstangen. De topsnelheid werd eveneens ontketend: die is bij de M60 begrensd op 250 km/u, wat alweer 50 km/u sneller is dan iedere andere iX. Hoeveel je moet betalen voor dit elektrische lekkers is nog niet geweten, maar het zal nog een aanzienlijke som boven de 102.850 euro van de xDrive50 liggen.