Moest je de memo hebben gemist, BMW heeft eind vorig jaar het doek getrokken van de tweede generatie X2. Het coupé-broertje van de X1 krijgt, zoals het BMW’s strategie betaamt - ook een volstrekt elektrische versie. Die iX2 werd initieel aangekondigd als xDrive30. Daar komt nu een nieuwe instapversie bij. Maak kennis met de eDrive20!
Minder vermogen, meer range
Het grote verschil tussen eDrive20 en xDrive30? Dat zit ‘m in het aantal elektromotoren. Zo krijgt de iX2 xDrive30 nog één elektromotor op elke as waardoor hij uit kan pakken met 313 pk en 494 Nm koppel.
De iX2 eDrive20 tempert dat vermogen wat door enkel over een elektromotor op de vooras te beschikken. Die is 204 pk en 247 Nm koppel sterk. Interessant is dat ook deze versie beschikt over de accu van 64,8 kWh netto. In combinatie met het lagere vermogen stijgt de maximale range daardoor tot 478 km, terwijl de xDrive30 nog genoegen neemt met maximaal 449 km.
Serieuze korting
Buiten een minimaal rangeverschil zijn er nog andere verschillen tussen beide versies. Zo sprint de xDrive30 natuurlijk een stukje sneller naar de honderd met een tijd van 5,6 seconden. De eDrive20 heeft daar nog 8,6 seconden voor nodig. Opladen doen beide varianten dan weer aan 22 kW AC en 130 kW DC.
Waarom je dan toch voor die eDrive20 zou gaan? Voor het lagere prijskaartje natuurlijk! De iX2 eDrive20 zet zich in de markt vanaf 51.450 euro, das een serieuze duit minder dan wat je kwijt bent voor de xDrive30 (59.450 euro).